Velká sláva!
Ovace ve stoje. Nechápavé tváře pomalejších spolužáků. Byl
to ten slavný den, kdy k nám byl zavaden pokrok. Bývalá místnost
pro družinu a kroužky (kde jsem, jako malý klučina, kterému ještě
nezačalo růst pubické ochlupení a nevěděl, že existuje hudba,
chlast a ta tajemná vagína, jen tak mimochodem chodil na
lidové tance a zpěvy, za což se teda už dnes nestydím, fakt ne,
ee) byla předělána na poslední zázrak dobové techniky ve formě
počítačové učebny. To jsem ještě taková krásná souvětí
psát neuměl. A taky jsme doma neměli počítač. No a vzhledem k
tomu, že mě bavil folklór, jsem znal jen minimum počítačem
obdařených spolužáků.
Jeden kamarád
měl šílenou matku a počítač, na kterém mohl hrát jen Strýčka
Skrblíka. Z té se díky bugu, který způsoboval pád hry a
vzhledem k tomu, že v té době hry ještě neměly savy, také
začátek pěkně od znova, stála velmi adrenalinová záležitost.
Vtip byl v tom, že tento bug byl v jednom levelu s bludištěm.
Mladí kačeří svišti v něm chodili po jednotlivých obrazovkách
a měli vždy na výběr dvě chodby vedoucí do další místnosti.
Někdy v ní byla jáma, jindy truhla s pokladem. A co bylo nakonci?
Těžko říct. Neboť v některé z náhodně generovaných
místností byla právě ta hrůzubudící chyba. V pravo? Doleva? No Sofiina volba hadr....
Druhý kamarád
měl pokročilejší mašinu s filtrem před monitorem. A na ní
„olympíjské hry“ a Prehistoric. Znalec potvrdí, že to oboje
byly hry zaměřené převážně na mlácení do mezerníku. Protože
jsem v té době k onomu kamarádovi chodil opravdu často, klávesnice odcházely jedna za druhou. A to bylo, milé děti, v
době, kdy taková klávesnice nešla sehnat za stovku jako dneska...
Dopadlo to tak, že kamarádovi rodiče vyhlásili s okamžitou
platností příkaz ve znění: pokud tví kamarádi chtějí u nás
hrát, přispějí na novou klávesnici sazbou 50 korun měsíčně.
A jelikož bylo kapesné malé, znamenalo to konec hraní. A stejně mám do dnes pocit, že ta hra se nedala dohrát. Obtížnost byla nastavena tak vysoko, že jsem nikdy neviděl nikoho ukončit disciplínu na nějakém bodovaném místě. No jo. Nostalgie.
Přibližně v
tuto dobu kousek od našeho domu otevřeli v kulturáku portál do
naprosto scifi dimenze ve formě PC herny a kabinek s virtuální
realitou. Helma s šílenými mizernými displeji, puk s tlačítkem
a kilometry kabelů. U žáků z vyšších ročníků jsem zaslechl
zvláštní zvuk, který lze nejlépe napsat jako DOOM. Obsluha mi ve
výčtu neznámých her tento zvuk zopakovala a já se rozhodl, že
chci hrát zrovna tohle. Dvacet minut jsem se v prvním levelu motal
na místě dokolečka. Vyděšen ze strašidelných zvuků impů se
zamotal do drátů a po následném vysvobození poblil... Ale i přes tuto zkušenost mě herní svět neodradil. Tohle vcucnutí do hry dle mého názoru nefunguje ještě dneska. Skákat před televizí a honit barevné balónky opravdu nemíním.
V nové počítačové učebně bylo krásně. Vše vonělo novotou.
Úžasná Pentia 100 MHz spokojeně ševelila. Naše nová, mladá,
pokroková a usměvavá paní učitelka nás učila dělat kolečka v
malování, kopírovat na disketu a vytvářet veselé ikonky ve
Windows 3.11. Pak přišel čas na vyšší dívčí s MS-DOS. A hry!
Samozřejmě jen dema a různé shareware verze. A opět DOOM. V tu
dobu už jsem věděl, co a jak. Hned jsme to všichni pustili a stále
dokolečka hráli první level. Náhle jednoho spolužáka napadlo,
že by měl jít i multiplayer, když je tady síť. A taky že jo!
Můj první kontakt s avatarem ovládaným živým hráčem se
odehrál jednoho krásného dopoledne létapáně 1997 až 1999. Už
je to tolik let, kdo si to má přesně pamatovat... Omylem jsme
napoprvé zvolili kooperativní mód a ne deathmatch. Ale i tak! Já
se pohnul, on se pohnul. Já vystřelil, on taky. A je to kamarád
sedící vedle u druhého počítače! Magický okamžik. Toho
kamaráda mám pořád a věřím, že se tenkrát ta chvíle stála
základem našeho dlouholetého přátelství.
Pak už to šlo ráz na ráz. Začalo to pěti minutama ke konci
hodiny, pokračovalo hraním přes velkou přestávku a skončilo to
obdobím, kde jsem se OPRAVDU MOC těšil do školy. Naše paní
učitelka byla velmi přátelská. Jednou se nám svěřila, že ji
nebaví chodit do práce už na sedm, i když tu nikdo stejně není
a ona musí sedět ve sborovně a nudit se. Od získání této
informace bylo již velmi blízko k tomu, abychom se s ní domluvili,
že budeme chodit na těch sedm do školy taky a budeme si před
začátkem vyučování hrát. A proč by taky ne, když nebudeme
dělat bordel. Nemohli jsme dospat a báli se zaspat. Čekali jsme skoro každý den
ráno před sedmou u školy a vyhlíželi paní učitelku. Pokud
bychom ji minuli, do školy bychom se nedostali.
Jakmile nám
otevřela, běželi jsme temnou chodbou k učebně, nahodili jističe
a počítače a hráli DOOMa tak dlouho, jak to šlo. A kolikrát jsme
přišli pozdě na první hodinu.
Vychutnávali jsme každou sekundu. Byla to vzácnost. Síťové hraní
v podstatě nešlo takto jinde provozovat. Pro naši vášeň jsme
museli něco obětovat. Jak to vlastně mají dnešní děcka, která
mají všechno na dosah jednoho kliknutí. Hrát se dá vždy a
všude. Vždyť si to ani nezaslouží. Ve wowku a kól of dráty
běhají na red bullu fičící dvanáctiletá děcka, která vás
nazvou lamou vždy, když se vám nedaří tak dobře jako jim. Že
by to bylo tím, že zkrátka už nemůžu sedět u kompu 24 hodin v
kuse, protože chodím do práce a mám i jiný, než virtuální
život? Bastardi spokojení.
Naštěstí to i u nás bylo později lepší. Objevili jsme
„gejmesárnu“ a „plejstejšárnu“ a koupili jsme si vlastní
počítače (a byli kvůli nim vyhozeni z vysoké školy).
Ale o tom snad příště...
Žádné komentáře:
Okomentovat