Lidé odjakživa rádi vytvářejí lehkovážné nálepky. Ti,
kteří žijí v zemi zaslíbené, medem a strdím oplývající, si oblíbili obviňující označení Rus. Řeč
je o nepříteli demokracie, o despotovi, který nás tvrdě potrestá za sebemenší
projev svobodomyslnosti. Rus je vývozce prohnilého komunismu, záludný hokejista
a nečestný alkoholik. Selhává zkrátka v oblastech, které jsou pro českého
člověka tolik důležité. Pokud však na chvíli odvrátíme zrak zády mediálnímu světlu, dozvíme se, co nás nutí
takto uvažovat. Není nad to, pro změnu otevřít knihu a vyslechnout Dmitrije Ivanoviče Něchljudova.
Hrdina Tolstého románu Vzkříšení odhaluje
romantické nitro zasazené do realistického prostředí faktu. Jeho touha změnit
vlastní život a pomoci blízké ženě postupně přerůstá v uvědomělý zájem o stále
širší okruh lidí bláznivého organismu carského Ruska. Pronáší zcela opačnou, biblicky orientovanou řeč:
"Kdo je bez viny, ať první hodí kamenem."
Situace ruských lidí
Motivem knihy je
Spencerova filosofie zpochybňující v kontextu druhé poloviny devatenáctého století soukromé vlastnictví půdy. Vycházejme jednoduše
z předpokladu, že obdělávání statků mělo svou podobu, dokud vše neovládl
bohatý pán dvora. Ten vysvětlil, že vše patří jemu. Levně nakoupil, draze
prodal a nechal druhé napospas při nedostatku životních zdrojů. Důsledkem je,
že někteří lidé žijí dál na chudobném venkově a jiní marně
zkouší štěstí ve městě. V bídě okrádají, vraždí a vyrábí nelegálně
alkohol. Mnoho z nich je proto zatýkáno. Chudí i bohatí odbojáři
protestují proti vykořisťování. Požadují
svobodu a důstojný život pro obyčejného člověka. Většinou končí
z politických důvodů rovněž za mřížemi. Mnozí chápou odsouzené jako lumpy
s vrozeným sklonem ke špatnosti. Úděl jim komplikují a souhlasí s trestem, nikoli s odpuštěním. Neuvědomují si přitom, jak málo by
v této chudé společnosti stačilo, aby byli sami potrestáni.
Hrdinovo prozření
Něchljudov se během
zachraňování Jekatěriny Maslovové postupně seznamuje s nejrůznějšími
sférami ruského života. Zjišťuje,
že v rámci soudnictví
je možno poslat člověka do vyhnanství, na nucené práce či na smrt díky
administrativní chybě, kdy do kolonky Zabití není
připsáno bez vražedného úmyslu. Přichází na to, že pokud verdikt
padl, nikoho už omyl nezajímá jako podstatná lidská věc, nýbrž pouze jako možný
předmět budoucího soudního jednání u vyšší instance. Naplno vystřízliví ze svého předchozího
života, v němž dováděl se ženami, kochal se prázdnými salónními úsměvy a
líbal ruce nadřízeným. Prokoukne
právníky, vojáky, pokrytecké církevní kazatele a jinou elitu, která žije ze dne na den vykonáváním své práce, aniž
by se kriticky zamyslela. Poznává
starostlivé vězně snažící
se v nelichotivých podmínkách smysluplně růst, ale
také trestané revolucionáře přeměňující boj za spravedlnost v sobecké osobní kázání.
Nadčasovost díla
Tolstoj napsal o člověku chránícím duchovno před světskou dekadencí. Jeho
humanismus vychází z upřímné křesťanské víry. Upřímnost můžeme hledat na
různých místech, například v zárodcích komunismu, křesťanství nebo
jiných filosofií. Ty v mnohém usilovaly o člověka v první i druhé
osobě. V praxi se však vše přeměnilo v arogantní pravdu. Komunismus
vytvořil ze snahy o lepší život diktaturu proletariátu, křesťanství ze starosti
o všudypřítomné dobro církevní tresty, upalování nebo prodávání odpustků. Autor
promlouval na konci devatenáctého století. Jeho kritika však může být poučná i pro dnešní dobu plnou
bezohledných pravd „kapitalistického dobra“. Ty sice nezpůsobují, že chodíme za
svůj názor do vězení, ale zaručují, že naše postoje nemají žádnou váhu,
vymykají-li se hlavnímu proudu.
O nálepkách
Hloupneme příliš častým sledováním mediálních pořadů. Neustále posuzujeme dobro a zlo pomocí bezduchých
televizních nálepek. Nepokoušíme
se o odhalení složitějších souvislostí. Pravdy, které udržujeme při životě, jsou přehnaně urputné, sebejisté a netolerantní. Jak konkrétně
vypadají? Například takto: "Komunismus je špatný! Prostě je!
Umírali lidé!" Zeptám se:" A co humanismus a starost o
lidi, ze které vzešel?" Odpověď: "To je jedno!
Zkrátka je špatný! Dnes si můžu dělat, co chci a nikomu nic nedlužím! Nevěřím
ani křesťanství! To jsou přece lži! Pravdou je moje zaměstnání a moje barevná
televize!" Další arogantní pravdy? Tak například: "Šárka
Záhrobská je rozmazlená! Všichni politici jsou zlí! Kapitán potápějící se
italské lodi je padouch! Všechny ženy jsou potvory hrající své manipulativní
hry! Všichni muži jsou sobci myslící jen na sex!" Anebo: "Všichni
Rusové jsou špatní!"
Já však
odpovídám: "Ne! Našel
jsem mezi Rusy krásného člověka. Objevil jsem Tolstého. "Krása lidí nezávisí na nálepce. Spočívá v nepotlačování a mírném souzení
druhých. Uvědomme si, že každý názor stojí na křehkých základech, v
nichž se hrdě ukazuje pro život důležitá víra. Ta však společnou definitivní
pravdu nikdy neodhalí. Z čeho tak usuzuji? Nejspíše z vlastního
pocitu viny. A kdo je bez viny, ať první hodí kamenem.
Lev Nikolajevič Tolstoj - Vzkříšení. 17. vyd. Praha: Odeon, 1967. 412 s.
- Článek původně vyšel na této adrese: http://www.studentpoint.cz/261-nazory-komentare/8836-kdo-je-bez-viny-at-prvni-hodi-kamenem#.UJZYI2_Qeuq
Žádné komentáře:
Okomentovat