čtvrtek 17. ledna 2013

Německý heavy metal #0 - Úvod: Kravičky, prasata a Hobit

Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne. Respektive tak dlouho se píše první díl seriálu o německých heavy metalových kapelách, až vyjde nové album Helloween a musí se začít znova. Pokud Vás ještě tato úvodní slova neodradila, s radostí můžete rozkliknout odkaz a pustit se do čtení úvodního, nultého dílu nového miniseriálu.

Nápad na seriál se mi vetřel do hlavy už někdy před dvěma měsíci. Původně jsem chtěl napsat jen krátkou recenzi na nový "živák" od Gamma Ray, ale zatímco jsem zkoumal původ jednotlivých písní, z kterého alba jsou, jaká byla jejich původní verze atd. začal jsem uvažovat i o kapele samotné. A jelikož, když se bavíme o Gamma Ray, nelze vynechat ani Helloween, protože tyto kapely, jak jistě sami víte, toho mají hodně společného. Bez jedné by nebyla druhá, bez druhé by první byla, ale svět by byl ochuzen minimálně o 2 podařené metalové alba a tak dále. Tudíž jsem začal psát první díl právě o Gamma Ray. Jenže nelze začínat od prostředku, což jsem si uvědomil někdy v těchto dnech, kdy vychází nové album od Helloween, ale k němu se dostaneme později. 

Oběd také začínáme polévkou. Proto příští díl bude o této metalové polévce, této polévce, která položila v břiše metaláka solidní základ pro další chody (kapely), které přirozeně musí na tuto polévku navazovat a vycházet z ní. Nemůžete přece podávat jako polévku hovězí vývar a jako hlavní chod si dát sushi. Ovšem když toho sushi zaměníte třeba za vepřo-knedlo-zelo, tak máte hned představu, jak to vlastně s tím německým metalem je. Proto příští díl bude o polévce, ten další o hlavním chodu (zde se musíme pozastavit... toto přirovnání by mohlo budit dojem, že tento hlavní chod tvoří to nejdůležitější z německého metalu, takto porovnávat různé typy jídel nelze, protože ač hlavní chod v tomto případě navazuje na styl polévky - tj.masová, ubírá se trochu jiným směrem a to směrem k vepři, nýbrž polévka hovězí je, jak všichni víme, z kravičky), a po hlavním chodu následuje dezert. Tento dezert nám sice někdy překračuje hranice heavy metalu, ovšem vynechat jej nelze protože při bližším pohledu/poslechu/ochutnání můžeme dojít k závěru, že tento dezert je možná na celém menu to nejchutnější. 

To by bylo pro úvod asi vše. Očekávejte tedy, pokud kuchař na poslední chvíli nepřipraví něco navíc, 3 chody (díly) nového miniseriálu.
                                                     Menu 
                polévka                        Hovězí vývar                      (Helloween) 
                hlavní chod                  Vepřo knedlo zelo              (Gamma Ray) 
                zákusek                      Hobitův mls                       (Blind Guardian) 

Věřím že se budete u seriálu bavit, popřípadě se dovíte i něco nového. Vždyť každý měl někdy období, kdy poslouchal heavy metal a kdo říká že ne, ten ho poslouchá dodnes.

Pozn.: termín heavy metal zde není přesný. Někde by sedl, jinde bych ovšem musel uvést speed metal, popř. power metal atd.. Jedná se zkrátka o všechen melodický metal, který budu v tomto seriálu pro zjednodušení nazývat heavy metalem.

4 komentáře:

  1. Zdeňku, konečně jsem se dostal ke korektuře!
    Mimochodem, když už zmiňuješ vztah mezi Gamma Ray a Helloween, myslím si, že jsi neměl vynechat kapelu Pink Cream 69. Je to vcelku kultovní kapela ...hlavně jejich první dvě alba, na nichž před svým odchodem do kapely Helloween zpívala ta bukvice Andi Deris. Myslím si, že hlavně jejich druhé album (One Size Fits All) lze velmi lehce srovnat s těmi nejlepšími z Deriovského období Helloweenu. Prostě je to jeden hit vedle druhého. Navíc, když to člověk poslouchá, uvědomí si minimálně jedno: Jak hudbo-tvorný v Helloweenu Deris doopravdy je, protože to Pink Cream 69 prostě zní stejně (to neznamená, že Pink Cream 69 kopíroval Helloween... naopak, je to jiné, však uvidíš, až si to poslechneš - já jsem z toho dodnes hotový :)).
    Jo, a ještě jedna věc, když už píšeš o tom německém metalu. Znáš kapelu Die Apokalyptische Reiter? Nedávno jsem na ně narazil a jejich album Samurai poslouchám pořád dokola... je to zajímavá kombinace diska, black metalu, death metalu, rocknrollu a všeho dalšího, co tě může napadnout :D Zkus to, myslím si, že ty jsi zrovna člověk, kterému se to bude líbit :D

    OdpovědětVymazat
  2. Tady máš jednu skvělou baladu od Pink Cream: http://www.youtube.com/watch?v=3lPGWg0OKQg :-D

    OdpovědětVymazat
  3. Až teďka jsem si všimnul že tady jsou nějaké komentáře :-D Nejdřív k těm Reiter... znám je už dost dlouho a jednou jsem je dokonce viděl naživo... chvíli mě to v tu dobu bavilo ale teďka už ne ale před pár dny jsem si je pustil když jsem si jich všiml u tebe na last.fm. Poslední album je hrozné a to co jsem tehdy poslouchal (Riders on the storm) už mě taky moc nebaví... zkusím ještě Samurai když říkáš ale moc šancí tomu nedávám :)
    no a Pink Cream 69 znám - One size fits all jsem jednu dobu poslouchal hodně tak nebude na škodu si to připomenout ale psát o nich nebudu protože o nich nic nevím a i tak s těmi články budu mít dost práce... navíc ta kapela kromě toho období s Derisem pro mě celkem nezajímavá a mám pocit že jsem je taky někde viděl a nic to ve mě nezanechalo :) a o skladatelském nadání Derise bych celkem pochyboval pro mě byl vždy jen bukvice za mikrofonem ale možná máš pravdu :)

    OdpovědětVymazat
  4. tak jsem to popletl neposlouchal jsem od nich One Size Fits All ale jejich první album

    OdpovědětVymazat